svävar på moln efter dagens träning

Svävar på moln efter dagens träning, kanske lite att överdriva men herrejävlar vad bra det gick! Var iväg och hoppade hemma hos Anne i Hermanstorp.


Anne var på mig lite med min sits i början och tyckte att jag behövde lätta från sadeln mer och inte bli för lodrät i sitsen som i dressyren. Ändrade på detta och kände skillnad direkt. Shanaia hoppade allt jätte bra, va inte i något på hela träningen och stannade inte en enda gång. Hon var så lätt och mjuk i handen, lyssnade för det lilla minsta och ville bara göra rätt. Svarade bra framåt när vi låg för långt ifrån och sög tag i hinderna.

I slutet gjorde Anne om två av räckena till oxrar och höjde upp allt till 110-115 och det kändes kanon. Förut hade jag tyckt det var jätte lågt men så dåligt som att det är en god bit på rätt väg. Hon var jätte positiv till hästen min och sa att hon hade gillat henne ända från början då jag fick hem henne och att hon hade stor potensial till att kunna gå höga klasser i både hoppning och fälttävlan med hon måste bara få tillbaka sitt självförtroende. Ett problem är att hon är lite försiktig av sig och alltid vill vara högt över vilket leder till att hon ibland stannar i lägen där vi kanske precis hade klarat hindret. Detta kräver alltså mycket av mig som ryttare, när jag rider dåligt stannar hon och då får jag dåligt självförtroende vilket smittar av sig till hästen direkt.

Jag ska fortsätta träna för henne då hon kommer med mycket mer kritik och råd än Claes samt är lättare att prata om problem och reflektioner/åsikter om. Hoppas på att kunna rida för henne åtminstonde en gång till innan jag åker till thailand.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0